E-franczyza – pomysł na rentowny biznes w dobie kryzysu

27 mar 2020

Okres pandemii niesie negatywne konsekwencje biznesowe dla wielu branż. Sytuacja, w której się znaleźliśmy, pokazuje równocześnie dużą wartość inwestycji franczyzowych. Franczyzobiorcy mają bufor bezpieczeństwa ze strony franczyzodawców, którzy dostosowują szereg rozwiązań do zaistniej sytuacji. Nie są zdani tylko na siebie. Pomimo ciężkiej sytuacji, w której się znajdują przedsiębiorcy, są biznesy, które notują w tym czasie wysokie przychody - m.in. e-commerce. To jeden z powodów, dla których warto jest zainwestować w e-franczyzę.

Wyniki badania e-commerce w czasie kryzysu 2020, przeprowadzone przez e-Izbę wskazują, że klienci zdecydowanie wybierają zakupy w Internecie. Na kanale online skupiła się połowa badanych w wieku 35-44 lata. Również mieszkańcy mniejszych miast wybrali Internet w celu zaopatrzenia się w środki higieniczne lub detergenty. Wyniki raportu pokazują, że sytuacja wzmocni rozwój e-commerce w Polsce oraz wpłynie na zmianę nawyków zakupowych Polakówprognozuje Patrycja Sass-Staniszewska, prezes Izby Gospodarki Elektronicznej.

Jak zacząć?

Podjąłeś decyzję o założeniu sklepu internetowego? Pierwszy krok masz za sobą. Na kolejnym etapie powinieneś zastanowić się, jaki będziesz prowadził profil sklepu. Co będzie do kupienia na internetowych pułkach? Czy podejdziesz do tematu szeroko proponując szereg usług, a może skoncentrujesz się na wybranym sektorze? Pamiętaj, że Twoja decyzja będzie wpływać również na kanały komunikacji, promocji Twojego sklepu, a także dotarcia do konkretnej grupy docelowej. Im jest ona szersza, tym większy budżet będziesz musiał przeznaczyć na sprofilowane kampanie marketingowe.

Na początku zrób research wśród znajomych, a także społeczeństwa. Zapytaj, jakich produktów w swojej pracy, bądź codziennym użytku potrzebują, a których zakup jest kłopotliwy? Zrób rozeznanie i ustal, jakie jest zapotrzebowania na tego typu produkty – być może opłacalne będzie ich importowanie w hurtowej ilości lub postawienie na produkcję na własną rękę. Wybierając produkty do swojego przyszłego e-sklepu warto koncentrować się w okół tych, które zaczną stawać się coraz bardziej popularne np. w związku z rozwojem technologii, ze zmianą stylu życia społeczeństwa, czy z tendencjami populacji do starzenia się.

Wybrałeś produkty, bądź prowadzisz działalność, chcesz założyć swój e-sklep. Dlaczego warto zainwestować w e-franczyzę?

Internetowa franczyza funkcjonuje na podobnych zasadach, jak franczyza tradycyjna. W ramach umowy franczyzodawca udziela licencji na działanie pod znanym brandem, dostarcza franczyzobiorcy swoje produkty, know-how, a także niezbędne narzędzia promocji. W praktyce prywatny przedsiębiorca zyskuje czas, a także wsparcie. Założenie sklepu internetowego na własną rękę wiąże się z dużymi kosztami, a także dokształcaniem pod kątem specyfikacji technicznych. Zatrudnienie dodatkowych osób, to dodatkowy koszt, który przy skorzystaniu z e-franczyzy, może być o wiele niższy.

Jakie są różnice miedzy e-franczyzą a założeniem sklepu na własną rękę ?

Przede wszystkim franczyzobiorca nie ponosi żadnych opłat licencyjnych. To wszystko otrzymuje podczas podpisania umowy. Franczyzodawca umożliwia franczyzobiorcy wsparcie własnej działalności marką sieciową bez konieczności rezygnacji z marki własnej. Możesz cały czas prowadzić swój sklep pod własnym brandem, mając wsparcie płynące z modelu franczyzowego. Jeśli dopiero zaczynasz i nie masz pomysłu na e-sklep, masz także możliwość podpiąć się pod znany brand. Wszystko zależy od Ciebie. E-franczyza jest doskonałym sposobem prowadzenia biznesu dla osób, które boją się ryzyka otworzenia własnej działalności gospodarczej.

Jak przebiega współpraca?

1. Pierwszym krokiem jest zgłoszenie przez franczyzobiorcę chęci otworzenia e-sklepu.

2. Po spotkaniu wstępnym oraz ustaleniu warunków współpracy, dochodzi do podpisania umowy franczyzowej.

3. E-franczyzobiorca otrzymuje dostęp do bazy produktowej,

4. E-franczyzodawca udostępnia franczyzobiorcy narzędzia niezbędne do prowadzenia biznesu, wsparcie techniczne oraz merytoryczne - know-how firmy.

5. Wsparcie ze strony e-franczyzodawcy przez cały okres trwania umowy (szkolenia, pomoc).

Otworzenie franczyzy w sieci jest bardzo proste i posiada wiele zalet. E-commerce jest aktualnie przyszłością, także prężnie rozwijającą się branżą, która nawet w czasie kryzysu notuje największe zyski.

autor tekstu: Ilona Wilk

***

Polecamy także:

 

Nietypowe franczyzy - z miłości do psów

Tagi:

Opublikowane przez: Daria Kania-Baran
facebook