Franczyzocentryczna Żabka

28 wrz 2020
artykuł sponsorowany

Mimo aktualnej sytuacji gospodarczej związanej z epidemią koronawirusa, wiele osób decyduje się na bezpieczne i sprawdzone rodzaje biznesów, takie jak franczyza. Żabka, największa sieć sklepów convenience w Polsce, zapewnia franczyzobiorcom szerokie wsparcie, przy tym nieustannie rozwija się, by jeszcze lepiej odpowiadać na ich potrzeby. O benefitach ze współpracy i wdrażanych rozwiązaniach opowiada Sebastian Bielawski, Dyrektor Departamentu Rozwoju i Wsparcia Franczyzobiorców w Żabka Polska.

Czym wyróżnia się Państwa aktualna oferta franczyzowa, czy zmieniła się ze względu na sytuację związaną z koronawirusem?

W kwietniu br. wprowadziliśmy wcześniej już zapowiadane zamiany w ofercie, aby jeszcze bardziej wspierać nowych franczyzobiorców. Podnieśliśmy do 16 tys. zł miesięczny przychód podstawowy i wydłużyliśmy czas jego gwarancji do roku od startu prowadzenia działalności. Myślę, że równie atrakcyjnych zasad współpracy w ramach franczyzy trudno szukać na rynku, a przedsiębiorcy naprawdę cenią sobie kooperację z Żabką, o czym świadczy historycznie najwyższy wskaźnik poziomu satysfakcji franczyzobiorców (NPS), który badany był w maju br. Kandydaci na franczyzobiorców nie muszą posiadać wcześniejszego doświadczenia w handlu, ponieważ już na początku zapewniamy szeroki pakiet szkoleń, który pozwala zdobyć niezbędną wiedzę i umiejętności do prowadzenia sklepu oraz funkcjonowania w ramach sieci franczyzowej. Epidemia wpłynęła na formułę rekrutacji i wdrażania osób dołączających do sieci. Obecnie spotkania przeprowadzamy w dwóch formułach – jeśli jest wola ze strony kandydata to spotykamy się z nim osobiście, prowadzimy również rozmowy online. Także wiele szkoleń odbywa się zdalnie. Niewątpliwie ten trudny czas w jakim się znaleźliśmy pokazał, że nasz elastyczny model biznesowy jest dostosowany do zmieniających się warunków biznesowych i zapewnia przedsiębiorcom rozwój i bezpieczeństwo. Tylko w samym lipcu br. do sieci dołączyło ponad 180 nowych franczyzobiorców, a we wrześniu br. przekroczyliśmy liczbę 6500 placówek Żabki działających w całej Polsce.

Na co jeszcze mogą liczyć nowi franczyzobiorcy?

Od przystępujących do sieci oczekujemy wkładu własnego w wysokości ok. 5 tys. złotych, co wydatkowane jest m.in. na zakup produktów regionalnych czy koncesję. W zamian otrzymują gotowy do prowadzenia sklep – Żabka zajmuje się kompleksowo jego przygotowaniem, od wytypowania najbardziej atrakcyjnej lokalizacji przy użyciu sztucznej inteligencji, poprzez ewentualny remont i jego umeblowanie czy zatowarowanie sklepu. Zatem przy niskim wkładzie finansowym franczyzobiorca rozpoczyna działalność w sklepie gotowym na przyjęcie klientów, którego wartość wynosi ok. 300 tys. zł. Nasz model opiera się na rozwoju przedsiębiorczości i dlatego ten czynnik jest dla nas najistotniejszy.

Jakie warunki, poza posiadanymi środkami finansowymi, muszą jeszcze spełniać kandydaci na franczyzobiorców Żabki?

Kandydaci powinni być gotowi na rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej, doceniamy zaangażowanie, przedsiębiorczość i umiejętności interpersonalne. W Żabce uważamy, że jeśli ktoś ma naturalne predyspozycje do prowadzenia sklepu, to wszystkiego innego jest się w stanie nauczyć przy naszym wsparciu. Dlatego jak wspomniałem, nie wymagamy od przystępujących do naszej sieci, wcześniejszego doświadczenia w handlu. Zapewniamy franczyzobiorcom już na starcie szereg szkoleń teoretycznych i praktycznych w sklepie trenerskim, a następnie dodatkowe szkolenia w dalszym okresie współpracy. Dzięki nim franczyzobiorcy mają szansę rozwijać swoją wiedzę m.in. poprzez specjalną platformę e-learningową oraz w ramach Akademii Żabki z takich obszarów jak finanse, obsługa klientów czy zarządzanie zespołem. Przedsiębiorcy są więc dobrze przygotowywani do zadań wynikających z prowadzenia własnej działalności, natomiast jeśli w ramach ich bieżącej pracy pojawią się kwestie problematyczne, nigdy nie zostają sami, mogą liczyć na pomoc choćby Centrum Wsparcia Franczyzobiorców (CWF).

Czym dokładnie zajmuje się Centrum Wsparcia Franczyzobiorców?

To unikalna jednostka, którą powołaliśmy do życia w maju 2019 roku. Jej celem jest niesienie pomocy franczyzobiorcom Żabki we wszystkich trudnościach i wątpliwościach wynikających z prowadzenia działalności. Sprawy, które wymagają wyjaśnienia, mogą zgłaszać za pomocą specjalnego formularza kontaktowego, mailowo lub telefonie. Z takiej możliwości bardzo chętnie korzystają – co miesiąc do Centrum Wsparcia Franczyzobiorców kierowanych jest średnio 16 tys. zgłoszeń, które przeciętnie rozwiązujemy w niewiele ponad dobę od momentu przesłania zapytania. Dotyczą one różnych kwestii, najczęściej związanych z IT, finansami czy zapasami produktowymi. W ostatnich miesiącach poprzez CWF wielokrotnie udzielaliśmy odpowiedzi na temat funkcjonowania placówek w trakcie epidemii koronawirusa - zasad zapewnienia higienicznych warunków pracy i środków ochrony osobistej obsłudze czy zatowarowania sklepów. Nasi franczyzobiorcy bardzo dobrze oceniają obsługę zgłoszeń przez CWF, w ostatnim badaniu poziom satysfakcji (NPS) ze spraw rozwiązanych telefonicznie przy pierwszym kontakcie wyniósł 85.

Jakie kroki jeszcze podjęła sieć Żabka, aby pomóc prowadzącym sklepy pod jej szyldem w związku z koronawirusem?

Od samego początku epidemii najważniejsze było dla nas bezpieczeństwo w sklepach naszej sieci – zarówno franczyzobiorców, ich pracowników, jak i klientów. Wciąż dystrybuujemy do placówek środki ochrony osobistej - rękawiczki, płyny do dezynfekcji, przyłbice oraz maseczki dla prowadzących sklepy i ich obsługi. Klienci z kolei mogą korzystać ze stacji dezynfekujących przy drzwiach, a w sprzedaży nadal dostępne są jednorazowe maseczki w wyjątkowo niskiej cenie, bez nałożonej jakiejkolwiek marży. Opracowaliśmy również całą ścieżkę postępowania na wypadek wystąpienia zakażenia. Jesteśmy i pozostajemy otwarci na głosy płynące ze strony naszych franczyzobiorców, w odpowiedzi na pomysł jednego z nich, zamontowaliśmy we wszystkich sklepach specjalne przegrody z pleksi oddzielające kasjerów od klientów na bezpieczną odległość. Udostępniliśmy także prowadzącym sklepy pod naszym szyldem długoterminową pomoc finansową, zmniejszającą negatywne skutki ogólnopolskiego "lockdownu".

Żabka od lat przoduje w branży retail pod względem wdrażanych innowacji, czy także i w tym zakresie mają Państwo narzędzia dedykowane wyłącznie franczyzobiorcom?

W minionym roku wdrożyliśmy nową aplikację mobilną – frappkę. Pozwala ona franczyzobiorcom zarządzać swoją placówką z poziomu smarfona, znacznie ułatwiając im w ten sposób prowadzenie placówki. W czasie rzeczywistym mogą oni m.in. generować raporty sprzedażowe, sprawdzać stan kasy czy zatowarowania, a od niedawna także zyskać informacje o transporcie zamówionych produktów. Moduł śledzenia dostaw pozwala nie tylko dowiedzieć się o planowanym przyjeździe zaopatrzenia, ale także zweryfikować, gdzie w danym momencie znajduje się kierowca oraz ile palet przywiezie, przez co franczyzobiorca może bardzo precyzyjnie zarządzić pracą swojego zespołu. Planujemy dalszy rozwój tego narzędzia z myślą o naszych franczyzobiorcach i będziemy uzupełniać aplikację o nowe funkcjonalności.

A jak wygląda początek działalności franczyzowej od strony formalnej?

Podjęcie współpracy z nami niesie dla franczyzobiorców wiele korzyści, których mogą nie znaleźć nigdzie indziej. Należy jednak pamiętać, że są to samodzielni przedsiębiorcy, którzy decydując się na otwarcie sklepu w ramach franczyzy, działają we własnym imieniu i na własny rachunek. Samodzielnie zatrudniają pracowników, odpowiadają za kontrolę kosztów, realizację zobowiązań podatkowych oraz ZUS. O wszystkim na samym początku informujemy kandydatów na franczyzobiorców, a jeśli zdecydują się podpisać z nami umowę franczyzową, obie strony obowiązuje 30-dniowy okres wypowiedzenia.

W jaki sposób mogą zgłaszać się do Żabki potencjalni franczyzobiorcy?

Wszystkich zainteresowanych własnym biznesem w partnerstwie z Żabką zapraszamy na www.franczyza.zabka.pl. Znajdą tam komplet informacji i mogą wypełnić formularz – skontaktuje się z nimi wówczas przedstawiciel sieci. Zapraszamy także do kontaktu poprzez dedykowaną infolinię pod numerem 800 207 208.

***

Polecamy także:

Żabka w 2020 roku otworzyła pół tysiąca sklepów

Żabka w 2020 roku otworzyła pół tysiąca sklepów!

Tagi:

Opublikowane przez: Daria Kania-Baran
facebook