"Home office", praca online w wielu firmach powinna być czymś normalnym. Przedsiębiorcy mają do dyspozycji wiele narzędzi zdalnych, które mają im pomagać w biznesie. Jednym z nich jest paperless i możliwość korzystania z elektronicznego podpisu. Z raportu Asseco wynika, że wiele firm z tego nie korzysta.
Jest to pierwszy w Polsce raport, który zbadał procesy paperless w polskich przedsiębiorstwach. Obszarem badania była wiedza, jaką posiadają menadżerowie polskich firm. Wybrano siedem sektorów, które cechują się potrzebą wielokrotnego podpisywania przeróżnych dokumentów, tj. sieci franczyzowe w obszarze handlu, prywatna służba zdrowia, firmy pożyczkowe, firmy zajmujące się windykacją i zarządzaniem wierzytelnościami oraz dostawców usług TV.
Z przygotowanego raportu wynika, że 91,7% pracowników firm w Polsce ma świadomość, że podpis elektroniczny ma taką samą moc prawną jak własnoręczny. Niemniej rozwiązania pozwalające na cyfrowe podpisywanie dokumentów wdrożyło jedynie 53% badanych firm.
Zauważalne bariery
Z raportu wynika, że:
Raport uwydatnia również inny problem. W polskich firmach brakuje osób, które mogłyby przeprowadzić estymację kosztów wdrażanych innowacji, oszacować oszczędności, które wygenerują oraz zaplanować cały proces. Pion transformacji cyfrowej funkcjonuje tylko w 3% firm. Najczęściej – w 45% przypadków, to zarząd podejmuje decyzję o wdrożeniu. W co czwartej firmie (24,2 %) odpowiedzialny jest za te obszary dział IT, w 12% jest to pion operacyjny. W 15% badanych przedsiębiorstw nie ma osoby, która mogłaby przejąć odpowiedzialność za proces wdrażania innowacji - czytamy w raporcie.
Czy firmy planują wdrożenie narzędzi paperless?
Warto zwrócić uwagę na to, że w polskich firmach jest wysoka świadomość dostępności technicznych rozwiązań podpisu, choć jak pokazuje raport nie do końca przekłada się na użycie tego rozwiązania w praktyce. I choć przed nami jest dużo pracy, dobra wiadomość jest taka, że rozwój technologii i jej powszechność będzie niezwykle pomocna. Raport jest dobrym kompasem i drogowskazem, na których branżach należy się skupić, aby osiągnąć jak najszybszy efekt skali - wyjaśnia Tomasz Chomicki Senior Business Development Manager, Samsung Electronics Polska
Cały raport można pobrać na stronie Asseco.
***
Polecamy także:
Trendy franczyzy 2020 - w co warto zainwestować?