Chętniej myślimy o własnym biznesie - Amway Global Entrepreneurship Report

30 gru 2020
źródło: biznesinteria.pl Newseria Biznes oraz Amway Global Entrepreneurship Report 2019-2020
foto: unsplash

Pandemia koronawirusa odwróciła wszystko. Zmieniła także nastawienie Polaków do zakładania własnej działalności gospodarczej. Według globalnego badania Amway Global Entrepreneurship Report, bardziej myślimy o własnej firmie lub pracy na etacie. Mniej atrakcyjne stały się prace na zlecenie lub inne formy freelancerskich prac bez etatu. 

- Polacy mają relatywnie dobre nastawienie do przedsiębiorczości. Aż 46 proc. respondentów uczestniczących w badaniu Amway Global Entrepreneurship Report odpowiedziało, że chętnie rozpoczęłoby własną działalność albo już ją prowadzi. To niewiele poniżej średniej europejskiej, która wynosi 51 proc (..) Widać, że pandemia zmienia trochę nastawienie i obawy dotyczące prowadzenia firmy. Jednak to nie znaczy, że jako społeczeństwo mamy niższy potencjał przedsiębiorczości. Raczej realnie oceniamy sytuację jako trochę trudniejszą do rozpoczynania biznesu - mówiła  dr Anna Czarczyńska z Katedry Ekonomii, Centrum Zrównoważonego Rozwoju Akademii Leona Koźmińskiego, w rozmowie z agencją Newseria Biznes (cyt. interia.pl)

Według badania Anway Global Entrepreneurship Report wzrasta zainteresowanie tradycyjną działalnością gospodarczą wśród 50 procent ankietowanych. 54 procent respondentów swoje plany wiąże zaś z działalnością e-commerce. Raport pokazuje także, że zainteresowanie działalnością freelancerską wśród osób poniżej 35 roku życia spadła aż o 20 procent. Przed pandemią taką formę pracy popierało 63 procent ankietowanych, teraz jest to jedynie 43 procent.

Własna firma dla kobiet, to dodatkowe źródło dochodu

Respondenci badania Amway Global Entrepreneurship Report wskazują trzy główne korzyści z prowadzenia własnego biznesu. Są nimi przede wszytskim: możliwość uzyskania dodatkowych pieniędzy, niezależność i bycie "sam sobie szefem" oraz realizacja własnej pasji/marzeń. Dla ankietowanych kobiet własna firma to sposób na dodatkowe źródło dochodu albo zadbanie o zabezpieczenie finansowe całej rodziny.

Ankietowani wśród największych barier, które powstrzymują ich przed założeniem własnej firmy, wymieniają  obawę przed niepowodzeniem i brak kapitału na start biznesu. Polscy przedsiębiorcy pokładają także wiele nadziei w rodzinie i znajomych, którzy są dla nich pewnego rodzaju wsparciem i ewentualnym zabezpieczeniem. Jest to znacznie mocniej zauważalne, niż w innych krajach europejskich.

Raport pokazuje także, że jesteśmy już częścią cyfrowej rewolucji i coraz częściej ufamy nowym kanałom promocji. Około 40 procent ankietowanych Polaków stwierdza, że social media dają szansę na zwiększenie liczby klientów. Niemniej co trzeci z badanych uważa, że nadal nie ma w tym zakresie odpowiednich kompetencji.

***

Polecamy także:

Krok po kroku do własnego biznesu, czyli jak założyć firmę w CEIDG

Krok po kroku do własnego biznesu, czyli jak założyć firmę w CEIDG

Tagi:

Opublikowane przez: Daria Kania-Baran
facebook