Employer Branding jako sposób komunikowania DNA sieci franczyzowej

24 Lut 2020
artykuł ekspercki 

Każda organizacja działająca na konkurencyjnym rynku jest oceniana w wielu obszarach. Nie tylko poprzez oferowane produkty czy usługi, ale też coraz częściej poprzez swoją reputację marki jako pracodawcy. Opinia atrakcyjnego miejsca pracy pozwala zwyciężyć w wojnie o talenty, przyciągnąć tych najzdolniejszych, co z kolei wpływa na produktywność organizacji, a w konsekwencji długofalowo prowadzi do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstwa na rynku.

Strategia Employer Brandingu w sieci franczyzowej

W kontekście sieci franczyzowej kreowanie pozytywnego wizerunku firmy wpływa nie tylko na wysokie zainteresowanie ze strony potencjalnych pracowników, ale przede wszystkim potencjalnych partnerów biznesowych - franczyzobiorców czy też inwestorów.

Zbudowanie spójnego i pozytywnego wizerunku firmy jako preferowanego pracodawcy i franczyzobiorcy w oczach obecnych i przyszłych pracowników, a także klientów oraz partnerów biznesowych to najważniejsze wyzwanie przed którym stoi strategia Employer Brandingu w przedsiębiorstwie.

Budowanie marki sieci franczyzowej przez pryzmat Employer Brandingu określa tożsamość firmy. Jej formalne zdefiniowanie i strategiczne umocowanie powinno zawierać organizacyjny zestaw wartości, misję i wizję przedsiębiorstwa, jej politykę oraz preferowane zachowania. Są to wyróżniające firmę atrybuty, które doceniane przez wyselekcjonowaną grupę docelową partnerów biznesowych poprzez ich potrzeby i preferencje, są komunikowane za pomocą dostępnych narzędzi oraz technik i stanowią DNA organizacji. W ten sposób tworzy się przestrzeń współpracy i partnerstwa dla potencjalnych franczyzobiorców, którzy odnajdują w niej kulturę zarządzania biznesem, wielopoziomowe wsparcie czy standardy działalności.

Case Study Google

Jak robią to najlepsi? Firma Google od lat jest w czołówce międzynarodowych rankingów najbardziej preferowanych pracodawców na świecie. Stoi za tym nie tylko uwielbiana przez pokolenie Millenialsów filozofia „work hard, play harder” czy system atrakcyjnych finansowych i poza finansowych benefitów. To, co czyni Google wyjątkowym w oczach jej grupy docelowej to szeroko rozumiana kultura firmy. Zachęca ona między innymi swoich pracowników do robienia tego, co ich naprawdę interesuje („do cool things that matter”) i na potwierdzenie tej wartości pozwala swoim pracownikom przeznaczyć 10% swojego czasu pracy (opłacanego w formie wynagrodzenia przez Google) na zajmowanie się prywatnymi sprawami, które naprawdę kochają robić. Google w swojej strategii komunikacji przedstawił kulturę organizacji w szeregu różnych inicjatyw, żeby wzmocnić swoją markę pracodawcy, a jednym z elementów działań employer brandingu był film „Stażysta” z Robertem do Niro w roli głównej, gdzie można było w doskonały sposób przekonać się, jak Google kształtuje swoją tożsamość i w jaki sposób opowiada o niej na rynku.

Tożsamość organizacji vs. tożsamość produktu

Dobrze wypracowana tożsamość sieci franczyzowej jest kluczowa i zarazem komplementarna do tożsamości produktu czy usługi przez nią oferowanej. To jest dodatkowy wymiar dla budowania marki produktu, który potrafi zwiększyć jej siłę oddziaływania na rynku. Konsumenci bowiem coraz częściej oceniają produkty i usługi nie tylko pod kątem ich cech samych w sobie, ale też biorą pod uwagę pozostałe ich elementy holistycznej konstrukcji brandu takie jak wizerunek firmy, jakość obsługi, poziom wartości dodanej czy też percepcji społecznej odpowiedzialności biznesu manifestowanej przez firmę.

Współczesny biznes docenia wartość innowacji, elastyczność i zwinność przedsiębiorstwa. Firmy, które wpiszą w swoją strategię działania uwzględniające powyższe cechy będą wygrywającymi organizacjami na wysoce konkurencyjnych rynkach.

Realizacje strategii firmy oraz jej efektywność wspiera kultura organizacji, co co wpływa na osiąganie większych zysków. Employer Branding jako narzędzie w budowaniu kultury organizacji oraz sposób ekspozycji przedsiębiorstwa to jeden z najważniejszych zasobów strategicznych skalujących się firm.

 

Artykuł eksperta

MAGDALENA WIECZOREK

Doradca Strategiczny & Partner Zarządzający w praktyce doradztwa strategicznego I’GS In Good Strategy. Menedżer, lider, doradca. Posiada osiemnastoletnie doświadczenie pracy w międzynarodowych korporacjach na stanowiskach menedżerskich w działach sprzedaży i marketingu. Wprowadzała z sukcesem na polski rynek marki i produkty, zarządzając ich cyklem życia na rynku. Specjalizuje się w tematyce marketingowej związanej ze strategicznym planowaniem ze szczególnym uwzględnieniem profitowości długo i krótkookresowej. Jest również ekspertem w dziedzinie Public Relations i Social Media. Prowadziła szkolenia z zakresu technik sprzedaży i kierowała cross - funkcyjnymi zespołami. Pracowała na rynkach FMCG jako szef marki (Carlsberg Polska), dyrektor marketingu (Henkel Polska) oraz dyrektor marketingu CEE Polska/Czechy/Węgry (Universal Pictures Polska).

 

 

 

 

***

Polecamy także:

Zarządzanie strukturą rozproszoną - artykuł eksperta

Zarządzanie strukturą rozproszoną - artykuł eksperta

Opublikowane przez: Daria Kania-Baran
facebook
x
Zapisz się do newslettera