Inicjatywy wsparcia dla MŚP w czasie pandemii

17 Cze 2020

artykuł ekspercki

Powszechnie wiadome jest, jak bardzo istotna jest struktura przepływów pieniężnych w firmie, która z kolei wpływa na płynność finansową przedsiębiorstwa. Szczególnie ważne stało się to po wybuchu pandemii COVID-19. To właśnie ten wskaźnik pokazuje zdolność do radzenia sobie z kryzysami, gdy należy sięgnąć po gotówkę. W wielu przypadkach zadecydował on o niewypłacalności przedsiębiorstw, co doprowadziło do ich likwidacji. Jako, że w niektórych branżach produkcja gwałtownie się zatrzymała, a świadczenie niektórych usług jest utrudnione, firmy mają problemy z opłaceniem pracowników czy wynajęciem lokalu. Dotyczy to szczególnie sektora małych i średnich przedsiębiorstw.

Zamrożenie polskiej gospodarki

Szacuje się, że bezpośrednie straty polskiej gospodarki spowodowane wprowadzonymi restrykcjami przeciwko rozprzestrzenianiu się koronawirusa, pod koniec maja sięgnęły wartości 136 mld PLN. Szczególnie dotknięty został sektor usług. Przewiduje się, że polskie PKB spadnie o 4,0-7,1% w 2020 roku. W tej sytuacji cała gospodarka stanęła w miejscu. W odpowiedzi na to powstają różne inicjatywy, które mają pomóc tym firmom, które borykają się z kłopotami finansowymi z powodu pandemii.

Zakup voucherów do lokalnych usługodawców

Jedną ze wspomnianych inicjatyw jest platforma wspieramlokalnie.pl, stworzona przez firmę Sellions w 2020 roku. Za jej pośrednictwem zakupić można vouchery do wybranych kawiarni, restauracji, hoteli lub innych usługodawców z terminem realizacji do 12 miesięcy. Pieniądze za zakup vouchera natychmiast trafiają na konto przedsiębiorstwa, poprawiając jego płynność finansową. Wsparcie swoich ulubionych lokali zwiększa prawdopodobieństwo, że również po pandemii będzie można cieszyć się ich usługami. Jak dotąd, pomagać można głównie usługodawcom z Warszawy, Krakowa i Trójmiasta. W większości są to kawiarnie, restauracje i salony kosmetyczne np. Biuro Podróży Artur, Doza Cafe, a także BioOrganika. Akcja została objęta patronatem honorowym Ministerstwa Rozwoju. Partnerami przedsięwzięcia są m.in. Sellions, UPC, Krajowa Izba Gospodarcza, Forsal oraz ConQuest Consulting.

Wpłacanie datków

Wsparcie firmom z branży kosmetycznej od 2014 roku oferuje Booksy, platforma umożliwiająca umawianie wizyt w salonach fryzjerskich, kosmetycznych i fizjoterapeutycznych. Jednak w maju 2020 roku firma ta potwierdziła również współpracę z bankami takimi jak BNP Paribas lub Alior, dzięki czemu możliwe jest również umówienie wizyt w banku. Pandemia sprawiła, że 90% takiego typu salonów zostało czasowo zamkniętych. Dla ponad 300 000 osób zatrudnionych w branży beauty jest to równoznaczne z utratą dochodów. Booksy umożliwia wpłatę datków o dowolnej kwocie dla wybranych przez siebie salonów. W akcję zaangażowała się również Gazeta Wyborcza i portal wysokieobcasy.pl, które odwdzięczają się za pomoc kodami dostępu do subskrypcji nawet do 3 miesięcy. Zakładom, które nie mają jeszcze swojego konta na Booksy, serwis oferuje miesiąc darmowego korzystania z niego i zbierania datków.

Dzielenie się pracownikami

Jak dotąd, przez zamrożenie gospodarki, pracę straciło ponad 160 000 Polaków. Problem masowych zwolnień w firmach, które ucierpiały przez koronawirusa występuje również za granicą. Ciekawa inicjatywa zrodziła się w Estonii. Platforma Share Force One, która ruszyła w marcu 2020, polega na „pożyczaniu pracowników”. Pozwala to uniknąć zwolnień, ponieważ wypożyczeni pracownicy opłacani są przez firmę, która aktualnie korzysta z ich pracy. Serwis Share Force One jest całkowicie darmowy. Platforma oferuje również wsparcie związane z całym procesem leasingu pracowniczego, a także przygotowanie niezbędnych kontraktów.

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości

Przedsiębiorców wspiera również utworzona w 2000 roku Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP). Zajmuje się ona dofinansowaniami wspierającymi m.in. wdrożenia innowacji technologicznych i rozwój działalności start-upów. Także teraz, agencja ta dostosowała swoje działania do obecnego stanu gospodarki np. wydłużone zostały terminy wysyłania wniosków o dofinansowanie. Na stronie agencji znaleźć można porady dotyczące prowadzenia biznesu w czasie pandemii. Znajdują się tam również informacje o ułatwieniach dla beneficjentów dofinansowań, oferty dla wnioskodawców, a także bieżące wiadomości dla podmiotów realizujących programy unijne. Przedsiębiorca może na tej stronie dowiedzieć się, jakie działania podejmuje państwo w celu pomocy firmom podczas globalnej pandemii.

Co dalej?

Mimo coraz to nowo powstających inicjatyw wsparcia, są one niewystarczające w porównaniu do potrzeb, jednak z pewnością pozwolą przetrwać firmom, które te inicjatywy skutecznie wykorzystają. Konieczne jest zaangażowanie i zrozumienie obecnych klientów, gdyż to od nich w głównej mierze zależeć będzie, jak dane przedsiębiorstwo odnajdzie się podczas odmrażania gospodarki. Obecny kryzys wciąż zmusza usługodawców do zmiany swojego modelu tak, aby odnaleźć się w nowej rzeczywistości. Na znaczeniu zyskają prawdopodobnie internetowe modele biznesowe, a rynek e-commerce rozkwitnie. Zdolność przedsiębiorstw do dostosowania się do tego trendu zadecyduje o ich pozycji rynkowej w przyszłości.

artykuł eksperta

MATEUSZ GRZELAK -  Senior Consultant w ConQuest Consulting. 

Firma od 22 lat świadczy usługi najwyższej jakości z zakresu doradztwa biznesowego i strategicznego (również w ramach dofinansowań unijnych). Obejmują one między innymi badania ilościowe i jakościowe, analizy rynku i konkurencji, poszukiwanie partnerów metodą Lead Generation oraz optymalizacje modeli biznesowych.
https://www.conquest.pl/

 

 

 

 

 

 

 

***

Polecamy także:

Zaplanuj ekspansję swojej firmy na rynki zagranicze

Zaplanuj ekspansję swojej firmy na rynki zagraniczne

Opublikowane przez: Daria Kania-Baran
facebook
x
Zapisz się do newslettera