Ostatnie miesiące pokazują, że z powodu koronawirusa wiele firm zaczęła już odnotowywać spadek. Dotyczy to wielu branż. Przewiduje się, że spowolnienie gospodarcze może dotyczyć jeszcze większej ilości sektorów biznesu – co mogą zrobić franczyzobiorcy? koronawirus
Wielu ekspertów szacuje, że jakaś liczba franczyzobiorców na świecie niewątpliwie odczuje spowolnienie gospodarcze. Oczywiście kryzys nie dotknie wszystkich franczyzobiorców. Mniejsze zyski na pewno zanotują franczyzowe firmy, tj.: biura nieruchomości oraz biura turystyczne. Zagrożenie mogą także odczuwać szkółki dla dzieci i młodzieży, kina, salony kosmetyczne, czy fryzjerskie. Nie wiadomo co spotka franczyzobiorców sieci gastronomicznych. Wszystko będzie zależeć od dalszego rozwoju zdarzeń. Jedynym sektorem, który wydawałoby się, że nie odczuwa a wręcz „zbiera żniwo” jest handel. Sklepy jak na razie notują zdecydowanie większy zysk, niż kilka tygodni temu. Więc teoretycznie w ostatnich dniach generują nadwyżkę.
Co jednak zrobić kiedy zaczynamy się obawiać, że naszą franczyzę dotknie kryzys gospodarczy? Nie ma złotych rad, ale są reguły, które przedsiębiorcy powinni stosować, kiedy ich firma zauważa zdecydowany spadek. Oto niektóre z nich:
1. Dokonaj weryfikacji rezerw i oszczędności
Jeśli nawet ten problem Cię nie dotyczy to powinieneś pamiętać, że zawsze należy posiadać rezerwy finansowe, które uratują budżet Twojej firmy w razie takiej potrzeby. Możesz także wykorzystać środki, które przewidziałeś na działania, które będą planowane później.
2. Skonsultuj się ze swoim księgowym
Warto przed ostatecznymi działaniami skontaktować się z księgowym, który udzieli Ci fachowej rady. Niektóre sieci oferują porady doradców finansowych – jeśli masz taką możliwość, to ją wykorzystaj.
3. Zweryfikuj swoją umowę franczyzową
Może w Twojej umowie jest jakiś zapis, który wskazuje na sytuacje losowe, w których będziesz mógł odroczyć opłaty miesięczne, czy marketingowe dla Twojego franczyzobiorcy.
4. Porozmawiaj ze swoim franczyzodawcą
Skontaktuj się ze swoim franczyzodawcą – problem zapewne dotyka całej sieci. Być może Twój franczyzodawca będzie chciał Ci przedstawić zalecenia, które będą stosowane w sieci.
5. Skontaktuj się z innymi franczyzobiorcami
W momencie spadku zysku warto skontaktować się z pozostałymi franczyzobiorcami i porozmawiać o sytuacji, która was dotyka. Burza mózgów często może przynieść niespodziewane rozwiązania.
W sytuacji, w której się znalazło wiele firm następuje dylemat nie tylko co do dalszego funkcjonowania firmy, ale też pracowników. Dlatego warto też zadbać o zdrowie i higienę pracowników. Zmuszanie do delegacji służbowych, brak pozwoleń na pracę zdalną może wpłynąć na ich późniejsze decyzje. Po kryzysie może się okazać, że nie tylko musimy łatać „dziury budżetowe”, ale także nie możemy liczyć na naszych dobrych pracowników. Większość z nich może poczuć się narażona na niedogodności, co w najgorszym wypadku może skutkować odejściem z pracy.
Pamiętaj również, że może się okazać, że kryzys gospodarczy w ogóle Cię nie dotknie. Może się okazać, że za kilka tygodni sytuacja się unormuje a straty finansowe nie będą aż tak wielkie. Analityczne podeście do tematu w biznesie jest o wiele lepsze, niż impulsywne działanie. koronawirus
***
Polecamy także:
Moja franczyza sklepu a koronawirus – zalecenia