Sphinx Polska to jedna z największych firm restauracyjnych w Polsce. Oferuje przygodę gastronomiczną pod znanymi markami. Zarządza 174 lokalami gastronomicznymi na terenie Polski, takimi jak: Sphinx, WOOK, Lepione & Pieczone, lokalami Piwiarnia Warki, Chłopskie Jadło, Fabryka Pizzy, Meta Seta Galareta, Meta Disco oraz lokalem Lepnione & Pieczone. O franczyzie mieliśmy przyjemność porozmawiać z Mateuszem Cackiem, dyrektorem rozwoju sieci w Sphinx Polska SA.
Posiadacie Państwo 6 marek. Czy wszystkie działają w ramach franczyzy?
Mamy opracowany i sprawdzony model franczyzowy dla wszystkich naszych brandów. Oferujemy atrakcyjną ofertę franczyzową zarówno dla naszej flagowej sieci Sphinx, największej sieci pubów w Polsce – Piwiarnia Warki, ale też dla restauracji Chłopskie Jadło, WOOK, Fabryka Pizzy, a także lokali działających pod szyldem Meta, które przejęliśmy w zeszłym roku. Wielu naszych franczyzobiorców decyduje się też na model „combo”, czyli 2-3 marki w jednym lokalu, z jedną kuchnią dla wszystkich konceptów. Takie rozwiązanie pozwala poprawić efektywność operacyjną restauracji i obniżyć koszty zatrudnienia.
Czy franczyza tych marek różni się od siebie cenowo? Wkład własny zależy od brandu?
Inwestycja we franczyzę wiąże się m.in. z kosztami adaptacji lokalu na potrzeby działalności restauracyjnej, a te różną się w zależności od konceptu. Inne będą nakłady na przygotowanie restauracji działającej pod szyldem Sphinx, który powinien mieć min. 250 mkw. i rozbudowane zaplecze gastronomiczne niż w przypadku lokali Piwiarnia Warki lub Meta, których powierzchnia może być znacznie mniejsza. Najważniejsze jest jednak to, że w razie potrzeby jesteśmy w stanie wesprzeć franczyzobiorców zainteresowanych współpracą w proces zebrania kapitału na inwestycję na bardzo dobrych warunkach.
Posiadacie Państwo bloga dla potencjalnych franczyzobiorców. Czy może Pan coś więcej o tym działaniu opowiedzieć?
Na poświęconej naszemu systemowi franczyzowemu stronie franczyza.sfinks.pl jest blog dla restauratorów, gdzie mogą oni znaleźć odpowiedzi na nurtujące ich pytania dotyczące m.in. prowadzenia działalności gastronomicznej czy formalności, jakie trzeba spełnić, by zostać franczyzobiorcą Sfinksa. Jednak jest to tylko z jedno z wielu narzędzi, jakie zapewniamy naszym partnerom. Tak naprawdę cała strona franczyza.sfinks.pl została stworzona z myślą o przedsiębiorcach, chętnych by rozpocząć współpracę z nami w tym modelu. Jest to kompendium wiedzy nt. naszych marek, zasad współpracy, a także korzyści, jakie płyną z otworzenia własnego biznesu restauracyjnego ze Sfinksem.
Opisujecie Państwo system HACCP, który ma ułatwiać prowadzenie franczyzy. Co to takiego?
HACCP to system mający na celu zapewnienie bezpiecznego produktu żywnościowego wysokiej jakości. To oznacza, że produkt jest objęty nadzorem na każdym etapie powstawania. System HACCP tworzy szereg zasad opisujących kontrolę przygotowania produktu od etapu surowca, co w naszym przypadku oznacza również kontrole dostawców aż do momentu, gdy produkt trafia do klienta jako gotowe danie. O ile restauracja niesieciowa musi sobie radzić sama z wdrożeniem systemu, Sfinks Polska w ramach współpracy franczyzowej zapewnia restauracji wszelką pomoc i szkolenie w tym zakresie. Takie wsparcie jest bardzo istotne, szczególnie że to po stronie przedsiębiorcy prowadzącego restaurację leży odpowiedzialność za bezpieczeństwo żywności.
Jak wygląda kwestia poszukiwania lokalu i jego adaptacji? Narzucacie Państwo lokalizację i wygląd lokalu swoim franczyzobiorcom?
Jeśli franczyzobiorca posiada własny lokal lub ma możliwość wynajmu lokalu, który spełnia warunki naszej sieci, jest to oczywiście atut. Nie jest to jednak warunek konieczny, by przystąpić do systemu franczyzowego w Sfinksie. Oferujemy bowiem restauratorom wsparcie w poszukiwaniu odpowiedniego miejsca pod restaurację, a także negocjacji warunków najmu. Korzystamy z autorskiego narzędzia geolokalizacji, które pozwala trafnie oceniać potencjał biznesowy danego lokalu i ograniczać ryzyko związane z wyborem danego adresu. Działając w ramach sieci musimy natomiast utrzymywać jednolite standardy w różnych obszarach, także w zakresie wyposażenia lokalu, dlatego restauracje działające w ramach danej sieci aranżowane są w sposób spójny, charakterystyczny dla konkretnej marki.
Na jak długo podpisujecie Państwo pierwszą umowę franczyzową?
Umowa franczyzowa zazwyczaj podpisywana jest na okres minimum 5 lat.
Zarządzacie Państwo dużą strukturą rozproszoną. Czy przy tak wielkim modelu istnieje w ogóle możliwość niepopełnienia błędów?
Nasze koncepty takie jak Sphinx i Chłopskie Jadło są już obecne na rynku od 25 lat. Działamy więc pod rozpoznawalnymi szyldami na bazie wypracowanych przez lata standardów i szerokiego, sprawdzonego w praktyce know-how. Oczywiście nie da się wyeliminować błędów do zera, ale nasze wieloletnie doświadczenie oraz wdrożone procedury operacyjne i kontrolne pozwalają znacząco minimalizować ewentualne ryzyko niepowodzenia.
I na podsumowanie chciałabym zapytać, dla kogo według Pana jest biznes gastronomiczny?
Własny lokal gastronomiczny wymaga dużego zaangażowania i poświęcenia, dlatego jest to biznes dla osób, które są gotowe osobiście prowadzić i nadzorować restauracyjną działalność. Chcąc prowadzić lokal we franczyzie potrzebne są też zrozumienie i otwartość na tego typu współpracę. Działając w ramach sieci trzeba bowiem trzymać się jasno ustalonych zasad, by zachować wysokie, spójne dla całej sieci standardy i przedsiębiorca decydujący się na otwarcie restauracji we franczyzie powinien mieć tego świadomość. Powinien być też osobą ambitną, pracowitą, obrotną i interesować się gastronomią. Samo doświadczenie w gastronomii nie jest wymagane, atutem natomiast jest doświadczenie w prowadzeniu własnego biznesu.
Bardzo dziękujemy za możliwość rozmowy. Mamy nadzieję, że w przyszłości poruszymy bardziej szczegółowo franczyzę, któregoś z Państwa brandu.
***
Polecamy także:
WYWIAD z gigantem franczyzy - McDonald's Polska!