Jakie sklepy utrzymują się na rynku? - badanie “Universe Update” Nielsen

24 lut 2021
źródło: materiały prasowe

Nielsen dokonał analizy handlu w roku 2020. Zbadano jak w czasach pandemii radziły sobie poszczególne formaty sklepów. Według badania, w minionym roku pozycję wzmocniły dyskonty i supermarkety. Raport pokazuje także, że małe sklepy nadal stanowią największą liczbę punktów handlowych.

Przeczytaj również: Przyszłość handlu? - Żabka otworzyła sklep zasilany zieloną energią!

Małe sklepy mają 37 proc. udział w rynku

  • Najnowsze badanie pokazuje, że w 2020 roku z rynku zniknęło 17 hipermarketów. Głównym powodem tego spadku, było wycofanie się z Polski sieci Tesco. Podsumowując, na koniec ubiegłego roku, w Polsce działało 325 hipermarketów.
  • W 2020 roku o 256 placówek wzrosła liczba supermarketów. Łącznie, na koniec 2020 roku w Polsce działało 4403 supermarkety.
  • Ponownie i w badanym roku, zauważono trend wzrostowy w przypadku dyskontów. W 2020 roku przybyło 195 takich sklepów, co na koniec roku dało łączną ilość - 4335 placówek.
  • Na koniec 2020 roku, duże sklepy spożywcze (101 do 300m2) stanowiły 7150 punktów.
  • Największy wzrost zaobserwowano w przypadku średnich sklepów spożywczych (40 d0 100m2), których na koniec minionego roku działało 26 503.
  • W 2020 roku zamknięto ponad 1600 małych sklepów spożywczych (do 40m2), co nie wpłynęło znacząco na ich ilość w klasyfikacji. Nadal małe formaty są najliczniejszymi placówkami handlowymi w Polsce. Na koniec roku funkcjonowało 28 793 małych placówek handlowych.
  • Lekki spadek zaobserwowano w przypadku sklepów winno-cukierniczych (monopolowych), drogerii oraz kiosków. Ilość tych pierwszych zmniejszyła się o 181 (5678 na 5497). Liczba kiosków pomniejszyła się zaś o 970 placówek. W przypadku drogerii spadek wynosił około 3%.
  • W 2020 roku zwiększyła się za to liczba stacji benzynowych (z 6360 do 6435 placówek).

Wnioski Nielsen

 – Trend spadkowy sklepów jest obserwowany od ponad dekady, ale spadek z 2020 roku był ponad dwukrotnie niższy niż rok wcześniej. Odpowiadał za niego najmniejsze placówki – kioski, sklepy monopolowe oraz przede wszystkim, najmniejsze sklepy spożywcze. Odwrotny trend towarzyszył supermarketom i dyskontom, ale to średnich sklepów spożywczych przybyło w 2020 roku najwięcej – blisko 600 placówekskomentował Konrad Wacławik, Head of Retailer Services Poland NielsenIQ (cyt. wiadmoscikosmetyczne - zachowano pisownie oryginalną)

W handlowych trendach zauważa się, że popularność zyskują formaty sklepów, które odpowiadają aktualnym potrzebom klientów. Sklepy, które dostarczają niezbędnych produktów, są bezpieczne, ale także przystępne dla coraz bardziej wygodnych i zabieganych ludzi mają potencjał.

Powyższe dane pochodzą z dostępnych materiałów prasowych oraz badania „Universe Update” Nielsen. Spis danych odbywa się za pomocą metod: spisu placówek handlu wieloformatowego oraz badania na podstawie próby establishment survey  (informacji o sklepach handlu małoformatowego). Nielsen nie monitoruje sprzedaży w sklepach specjalistycznych. Ww. dane mogą odbiegać od danych gromadzonych przez GUS.

***

Polecamy także:

Franczyza 2021 roku jeszcze silniejsza?

 

Franczyza 2021 roku jeszcze silniejsza?

 

 

Tagi:

Opublikowane przez: Daria Kania-Baran
facebook