Franczyzowy sklep odzieżowy pod znaną marką!

16 cze 2021

Choć może się wydawać, że prowadzenie sklepu z ubraniami nie jest czymś trudnym, to szybko ten biznes może okazać się zmorą niejednego przedsiębiorcy. Dzieje się to zazwyczaj wtedy, kiedy dany pomysłodawca biznesu nie poświęci czasu na podstawy, czyli: research konkurencji, lokalizacji i przygotowanie bzinesplanu

Jak się okazuje, problemem nie jest jedynie lokalizacja. Bywa, że koszt uruchomienia biznesu i jego "rozreklamowania" przewyższa dochody. Dochodzą jeszcze do tego kwestie związane z zakupem towaru. A brak relacji/kontaktów z dostawcami, szwalniami lub hurtowniami, jedynie utrudnia sprzedaż i pozyskanie unikatowego asortymentu.

Franczyza jednak bezpieczniejsza?

Franczyza handlowa cieszy się popularnością, podobnie jak gastronomiczna. Przypisanie się do znanej marki, to duże ułatwienie dla przedsiębiorcy. Franczyzowy sklep odzieżowy pod znanym szyldem może zazwyczaj liczyć na wsparcie marketingowe, pomoc przy doborze lokalu, a nawet rekrutacji pracowników. Nie musi się martwić o towar, wystrój lokalu, czy cały CRM.

Trzeba pamiętać, że współpraca franczyzowa ze znaną marką wiąże się także z dodatkowymi kosztami. Franczyzobiorca musi być świadomy, że podpisując umowę franczyzy, wiąże się na czas (określony/nieokreślony) z daną firmą i w ramach tego dokumentu zobowiązuje się do uiszczania opłat z tytułu korzystania z danych mu przywilejów. Zazwyczaj koszt inwestycji obejmuje wkład własny oraz opłaty związane z uruchomieniem lokalu. Do tego dochodzą kwestie związane z opłatami comiesięcznymi lub procentem od sprzedaży towaru.

Franczyzowy sklep odzieżowy - przegląd

Na rynku jest mnóstwo marek odzieżowych, które rozwijają się we franczyzie. Są to między innymi:

  • ESOTIQ - sieć salonów z bielizną, która otwiera swoje placówki we franczyzie. Przystąpienie do sieci na zasadzie franczyzy nie wymaga dużego kapitału. Jako jedyni nie pobieramy opłaty licencyjnej za przystąpienie do sieci. Nasza franczyza jest w pełni depozytowa, co oznacza że klient nie płaci za towar jaki posiada w salonie. Wyposażamy salon w sprzęt komputerowy wraz z oprogramowaniem oraz drukarkę fiskalną oraz terminal - czytamy na stronie sieci. 
  • Moodo - to kolejna firma, która skaluje się dzięki franczyzie. Marka posiada około 130 sklepów w Polsce. Rozwija się także zagranicą. Firma szuka partnerów głównie z miast w przedziale 20-80 tys. mieszkańców. Sklep pod szyldem Moodo można uruchomić zarówno w galerii handlowej, jak i przy ulicy handlowej.
  • Greenpoint to polska marka odzieżowa dla kobiet. Istniejąca na rynku od 1992 roku. Obecnie w Polsce działa ponad 165 salonów Greenpoint, a także sklep internetowy. Marka oferuje współpracę na zasadzie depozytowego modelu franczyzy. Oznacza to, że franczyzobiorcy nie ponoszą kosztów związanych z zakupem towaru, ponieważ za zawarowanie sklepu odpowiada Greenpoint. Rozliczenie przebiega na podstawie ustalonej prowizji od sprzedaży towarów.
  • 50style - to kolejna marka franczyzowa, którą nawiązuje współpracę z przedsiębiorcami na zasadzie franczyzy. W portfolio sklepu znajdziemy m.in. marki: Timberland, New Era, Umbro i Lotto.
  • DASTAN - to mniej znana, ale również szybko rozwijająca się sieć placówek franczyzowych. System DASTAN oparty jest na zasadach franczyzy depozytowej. Marka poszukuje partnerów franczyzowych w miastach o wielkości powyżej 30 tys. mieszkańców.
  •  Yups!  - marka, która również oferuje współpracę na zasadach franczyzy. Firma otwiera swoje placówki w miastach powyżej 25 tys. mieszkańców.
  • QUIOSQUE - firma, której początek działalności przypada na lata 90-te. Model franczyzowy QUIOSQUE rozwija od 2003 roku. Firma otwiera franczyzowe sklepy w miastach powyżej 30 tysięcy mieszkańców. Koszt inwestycji zależy od stanu lokalu (oscyluje w granicach: od 1 000 zł do 2 500zł netto na 1m2).
  • 4F - ta znana marka sportowa, również rozwija współpracę franczyzową. Firma oprócz salonów franczyzowych, podejmuje współpracę na zasadzie B2B z wybranymi sklepami lub otwiera tak zwane sklepy sezonowe.
  • Recman - sieć sklepów z elegancką odzieżą męską. Firma deklaruje na swojej stronie, że nie pobiera opłat licencyjnych i opłaty wstępnej. Salon pod szyldem tej marki, może być otwarty w miastach powyżej 50 tysięcy mieszkańców.
  • Sugarfree - to polska marka stworzona z myślą o kobietach. Właścicielem brandu jest Hubstyle. Firma umożliwia zainteresowanym współpracę na zasadzie franczyzy.
  • Butik I Like! - kolejna sieć sklepów franczyzowych, która otwiera nowe lokalizacje w miejscowościach liczących co najmniej 35 tys. mieszkańców. Franczyza Butik I Like! opiera się na systemie prowizyjnym. Firma nie pobiera opłaty wstępnej i licencyjnej. Jednak w kosztach należy uwzględnić kwestie związane z uruchomieniem lokalu.

Co zamiast franczyzowych butików? A może second-handy? Modele partnerskie rozwijają między innymi:

  • Bazar Odzieżowy - sieć sklepów z odzieżą nową, używaną oraz pochodzącą z outletów. Pod marką Bazar Odzieżowy można otworzyć franczyzowy second hand. Firma deklaruje różnego rodzaju możliwości współpracy.
  • 1 world outlet - to firma, która umożliwia franczyzę sklepu z odzieżą outletową. Firma deklaruje, że pobiera jedynie opłatę na start. Nie pobiera zaś opłat comiesięcznych. Franczyzobiorca pokrywa zaś koszty związane z zakupem ubrań. Okres wypowiedzenia umowy franczyzy wynosi 1 miesiąc.
  • Pszczółka - modne ubrania - to kolejna sieć franczyzowa. Firma jest także importerem taniej odzieży ekskluzywnych marek. Ubrania pozyskuje z Anglii, Norwegii, Szwecji, Niemiec i Irlandii.
  • BADPOL -firma specjalizująca się w dystrybucji i sprzedaży hurtowej odzieży używanej. Działa na rynku polskim od 2005 roku.

(artykuł nie promuje wyżej opisanych firm. Ich kolejność i wybór stanowią przykład. Lista marek odzieżowych, które działają we franczyzie jest znacznie większa).

 

Tagi:

Przeczytaj także

Opublikowane przez: Daria Kania-Baran
facebook