Kodeks Dobrych Praktyk dla rynku franczyzy podpisały kolejne firmy!

25 sierpnia 2021

Kodeks Dobrych Praktyk dla rynku franczyzy (zwany wcześniej: Kodeksem Dobrych Praktyk we Franczyzie) został opublikowany 29 lipca br. Na początku jego sygnatariuszami, czyli podmiotami, które zobowiązały się do jego stosowania, były Żabka Polska, Lewiatan i Delikatesy Centrum. Teraz lista sieci franczyzowych jest nieco dłuższa.

Do sygnatariuszy dołączyły franczyzowe marki takie jak: Intermarche, Bricomarche, Soward - Franczyzy Edukacyjne, Stava i Greenpoint. A dokumentowi patronują Polskie Stowarzyszenie Mikroprzedsiębiorców i Franczyzobiorców, Polska Izba Handlu, Polska Organizacja Franczyzodawców, Konfederacja Lewiatan, Krajowa Izba Gospodarcza oraz Federacja Przedsiębiorców Polskich. Do treści Kodeksu ma wgląd każdy.

W każdej chwili, nowy zainteresowany podmiot może dołączyć do sygnatariuszy tego dokumentu. Przy czym, w terminie od 6 miesięcy od dnia przystąpienia do Kodeksu, musi dostosować prowadzoną działalność do standardów wynikających z Kodeksu.

Kodeks Dobrych Praktyk dla rynku franczyzy jest dokumentem samoregulacyjnym i dobrowolnym. Dokument powstał po to, aby wytyczyć ramy dobrych praktyk we współpracy franczyzowej - zarówno przed podpisaniem umowy franczyzy, jak i po jej zawarciu.

Mimo opublikowanej samoregulacji, sprawę unormowania franczyzy uznaje się za niezakończoną. Kodeks nie okazał się kompromisem. Rynek przedstawicieli sieci i ekspertów wypracował ogólny dokument dla rynku, ale grupy zrzeszonych franczyzobiorców uważają, że treść wypracowanego dokumentu powinna być "wisienką"/dodatkiem do ustawy. Takie stanowisko ma także Poseł Maciej Konieczny. Kodeksowi w takiej formie, nie jest również przychylny Rzecznik MŚP. Dlatego wznowiono prace nad regulacją franczyzy, a do obrad Zespołu Roboczego dołączy także Ministerstwo Sprawiedliwości.  

Przeczytaj także

Opublikowane przez: Daria Kania-Baran
facebook
x
Zapisz się do newslettera