Kto podpisał Kodeks Dobrych Praktyk dla rynku franczyzy?

16 lis 2021

Kodeks Dobrych Praktyk dla rynku franczyzy (zwany wcześniej: Kodeksem Dobrych Praktyk we Franczyzie) został opublikowany 29 lipca br. Na początku jego sygnatariuszami, czyli podmiotami, które zobowiązały się do jego stosowania, były: Żabka Polska, Lewiatan i Delikatesy Centrum. Teraz lista sieci franczyzowych jest nieco dłuższa.

Kolejno, do sygnatariuszy dołączyły franczyzowe marki, takie jak: Intermarche, Bricomarche, Soward - Franczyzy Edukacyjne, Stava, Chinkalnia, Gatta, Kurcze Pieczone, Mail Boxes etc., PSB Mrówka, Salad Story, Zdrowa Krowa i Greenpoint. A dokumentowi patronują Polskie Stowarzyszenie Mikroprzedsiębiorców i Franczyzobiorców, Polska Izba Handlu, Polska Organizacja Franczyzodawców, Konfederacja Lewiatan, Krajowa Izba Gospodarcza oraz Federacja Przedsiębiorców Polskich. Dokumentu nie popiera jednak Rzecznik MŚP oraz Stowarzyszenie  Ajentów i Franczyzobiorców.

Co z resztą sieci franczyzowych?

Choć Kodeks funkcjonuje od kilku miesięcy, to lista firm, w porównaniu do tych funkcjonujących na rynku, nie jest zaskakująca. Inicjatorzy tego dokumentu wskazują, że jednym z powodów, które wpływają na powolne zwiększanie się listy sygnatariuszy, jest decyzyjność firm - szczególnie tych międzynarodowych, gdzie przed podpisaniem Kodeksu trzeba jeszcze dokonać stosownych tłumaczeń i otrzymać międzynarodowe zgody.

A co w przypadku polskich firm? Czy nie chcą podpisać samoregulacji, a może taka informacja do nich nie dotarła?

Portal Franczyza INFO wysłał mailowe zapytania do 19 popularnych sieci franczyzowych, zarządzanych w Polsce (nienależących do międzynarodowych sieci). Mimo informacji, że otrzymane odpowiedzi będą miały tylko i wyłącznie charakter informacyjny (bez podawania nazw firm), to odpowiedzi udzieliły jedynie 3 firmy.

Sieciom zadaliśmy jedno pytanie, na które mogli odpowiedzieć, wskazując jedną z poniższych odpowiedzi:

Nie należę do sygnatariuszy Kodeksu Dobrych Praktyk ponieważ:

a) Nie wiem co to za Kodeks, nie słyszałem/am o tym

b) Nie popieram zapisów z tego dokumentu

c) Kodeks nie został poparty przez Rzecznika MŚP, dlatego nie uważam, aby był znaczący dla rynku

d) Zamierzam, jestem w trakcie procesu dołączenia do sygnatariuszy

e) Inny powód.

2 firmy wskazały "Inny powód". 1 firma wskazała odpowiedź: " Zamierzam, jestem w trakcie procesu dołączenia do sygnatariuszy".

O Kodeksie

Kodeks Dobrych Praktyk dla rynku franczyzy jest dokumentem samoregulacyjnym i dobrowolnym. Dokument powstał po to, aby wytyczyć ramy dobrych praktyk we współpracy franczyzowej - zarówno przed podpisaniem umowy franczyzy, jak i po jej zawarciu. Do treści Kodeksu ma wgląd każdy. W każdej chwili nowy zainteresowany podmiot, może dołączyć do sygnatariuszy tego dokumentu. Przy czym, w terminie od 6 miesięcy, od dnia przystąpienia do Kodeksu, musi dostosować prowadzoną działalność do standardów wynikających z Kodeksu.

Mimo opublikowanej samoregulacji, sprawę unormowania franczyzy uznaje się za niezakończoną. Kodeks nie okazał się kompromisem. W tle nadal pozostają deklaracje Ministerstwa Sprawiedliwości, które przygląda się sprawie franczyzy i wprost wskazuje, że jest bardziej przychylne propozycjom przygotowanym przez Rzecznika MŚP. A grupy zrzeszonych franczyzobiorców uważają, że treść wypracowanego dokumentu powinna być jedynie dodatkiem do ustawy. Nieoficjalnie mówi się także, że ten dokument ma znacząco za mało sygnatariuszy, aby pokazać jego "ważność" na rynku. Nie można jednak ustalić powodu, dlaczego dokument sygnuje znikoma ilość sieci. Pokazuje to również nasza reprezentatywna redakcyjna ankieta. A symboliczna ilość odpowiedzi, nie pozwala wysnuć żadnych wniosków. 

Gdzie zatem leży problem? 

Tagi:

Przeczytaj także

Opublikowane przez: Daria Kania-Baran
facebook