RAPORT: franczyza gastronomiczna w Polsce

24 Kwi 2020
źródło: materiały prasowe gastro.pl

Według danych, zebranych przez Akademię Rozwoju Systemów Sieciowych (ARSS)  franczyza gastronomiczna nadal jest popularna. W raporcie wskazuje się, że około 200 firm w Polsce chce rozwijać franczyzę w gastronomii.

ARSS informuje, że liczba konceptów franczyzowych wynosi już 191, w ramach których działa około 3700 lokali franczyzowych. Firma także podkreśla, że sieci franczyzowe w tej branży różnią się od siebie przede wszystkim "dojrzałością".

Sieci franczyzowe z branży gastronomicznej cechują się bardzo różną dojrzałością. Z jednej strony mamy firmy z długim stażem na rynku, rozpoznawalną w skali ogólnopolskiej marką i licznym gronem franczyzobiorców. Z drugiej zaś przedsiębiorców z jednym lub dwoma lokalami własnymi, którzy dopiero aspirują do grona franczyzodawców. Z naszych wyliczeń wynika, że jedna piąta spośród niemal 200 sieci deklarujących chęć rozwoju poprzez franczyzę nie pozyskała na razie żadnego franczyzobiorcytłumaczy Andrzej Krawczyk, prezes zarządu ARSS.

Według raportu, najwięcej sieci, które oferują współpracę na zasadach franczyzy działa w sektorze, lodziarni, kawiarni i cukierni. W tym segmencie popularnością cieszą się firmy takie jak: Lodolandia czy Lody Bonano.

W sektorze  fast & slow food działa zaś 49 sieci franczyzowych. Największa z nich to McDonald’s, który ma w Polsce już około 380 punktów franczyzowych. Za drugą zaś uznaje się sieć fast food Subway, która liczy około 130 placówek. W dziale pizzerii ARSS wskazuje, że liderem jest Da Grasso, która posiada 186 lokali franczyzowych. Drugie miejsce zajmuje Pizza  Hut, następnie pizzeria Biesiadowo.

W pozostałych segmentach branży gastronomicznej, można wyłonić następujących liderów: restaurację Sphinx, która ma 24 franczyzowe lokale, Koku Sushi, w którym 24 lokale prowadzone są przez franczyzobiorców. Wśród konceptów z kategorii zdrowej kuchni ARSS wskazuje jsieć barów sałatkowych: Salad Story, do której należą 42 punkty, w tym 9 lokali franczyzowych.

Według raportu rynek gastronomiczny prężnie się rozwija. Może być to spowodowane tym, że wydatki Polaków na jedzenie "na mieście" są coraz wyższe. Klienci spędzają więcej czasu poza domem. Raport pokazuje także, że jest wyzwanie dla sieci gastronomicznych, ponieważ restauracji jest coraz więcej.  A klienci oczekują bardziej urozmaiconej i zdrowej oferty.

W obliczu nowych wyzwań bezcenne może okazać się wsparcie franczyzodawcy, zwłaszcza takiego, który ma duże doświadczenie i mocną pozycję na rynku. Wsparcie, na jakie mogą liczyć franczyzobiorcy, obejmuje m.in. pomoc w znalezieniu atrakcyjnej lokalizacji i negocjowaniu warunków najmu, projekt lokalu, oszacowanie kosztów inwestycji oraz przyszłych zysków, a także dostęp do produktów w niższej cenie. Wszystko to sprawia, że o sukces w sieci jest dużo łatwiej niż w pojedynkę –  wyjaśnia Marta Krawczyk, dyrektor sprzedaży i marketingu w ARSS.

 

***

Polecamy także:

4 topowe pomysły na własną knajpę

4 topowe pomysły na własną knajpę

Opublikowane przez: Daria Kania-Baran
facebook
x
Zapisz się do newslettera