Zalety i wady franczyzy

07 wrz. 2021

Franczyza - zanim wejdziesz do sieci, zweryfikuj, czy to biznes dla Ciebie. Co wiesz o tym modelu prowadzenia działalności? Jakie są wady franczyzy? Jesteś w stanie wymienić kilka jej zalet?

Każda sieć jest inna, dlatego wiele zalet i wad danego biznesu zależy od rodzaju współpracy, branży a nawet indywidulanych oczekiwań przyszłego przedsiębiorcy. Warto także dodać, że obiektywne wskazanie wad czy zalet jest trudne, bo dla jednej osoby dany aspekt będzie zaletą, dla innej osoby będzie to już wada. Wejście w biznes, to sprawa indywidualna.

Najogólniej można wskazać kilka atutów przyłączenia się do sieci. Są to między innymi:

  • Znana już marka i rozpoznawalny szyld. Klienci znając markę, chętniej ją wybierają.
  • To po prostu sprawdzone know-how. Zazwyczaj także gotowa sieć kontaktów, potencjalnych klientów, hurtowni, czy w przypadku gastronomii sprawdzone menu. Spójna identyfikacja graficzna, wizualizacja i aranżacja biura/lokalu.
  • Wsparcie przez sieć w uruchomieniu biznesu i wszelkich formalnościach związanych z otwarciem.
  • Wsparcie doradcze i/lub ogólnopolskie działania marketingowe, które gwarantuje sieć. W tym aspekcie należy wskazać także pomoc w wyborze odpowiedniej lokalizacji, czy szkolenia pracowników.
  • Możliwość korzystania z opracowanych patentów czy znaków towarowych.
  • Statystycznie mniejsze ryzyko porażki niż działanie na własną rękę.

Jeśli chodzi o wady franczyzy, to najczęściej wskazywanymi są:

  • Kontrola franczyzodawcy nad prowadzonym biznesem.
  • Ograniczone możliwości wprowadzania własnych pomysłów - zazwyczaj franczyzobiorca ma działać zgodnie z założeniami firmy-matki.
  • Opłaty franczyzowe i/lub procent od obrotu lub inna forma rozliczania się z franczyzodawcą.
  • Kary umowne za niewywiązywanie się z umowy franczyzowej.
  • Umowa na określony czas.
  • Relacja franczyzowa to w niektórych sieciach relacja typu: pracodawca (sieć) a pracownik (franczyzobiorca).

Zanim potencjalny przedsiębiorca będzie chciał się przyłączyć do danej sieci, powinien zastanowić się co wie o samej franczyzie. Poznać jej wady i zalety i przede wszystkim uzupełnić swoją wiedze o podstawowe elementy. Dla poszukującego biznesu, istotną kwestią powinny być jego dotychczasowe doświadczenie, umiejętności oraz zainteresowania. Warto także przed podjęciem decyzji zweryfikować trendy i sprawdzić, nie tylko, który biznes wydaje się być korzystny, ale i przyszłościowy. Po prostu obracać się w tej tematyce, przeglądać Internet, udzielać się na forach.

Kolejnym krokiem, jest sama ocena własnych możliwości finansowych. Należy podjąć się takiej działalności, na którą po prostu będzie nas stać. Franczyzobiorca powinien ocenić wszelkie koszty. Oczywiście może rozważać kredyt - w niektórych przypadkach taka forma może okazać się nawet korzystniejsza. Choć w przypadku podjęcia takiej decyzji, biorca musi dopytać dawcę, czy inwestycja, w którą chce wejść może być pokryta z kredytu. Na rynku znajduje się wiele firm, które nie zgadzają się na finansowanie franczyzy z kredytu, lub dopuszczają kredytowanie np. części inwestycji. Jeśli jest zgoda sieci franczyzowej na pokrycie inwestycji z kredytu, to kolejną kwestią franczyzobiorcy jest weryfikacja czy będą potrzebne poręczenia. Czasem bank będzie wymagał od przedsiębiorcy przedłożenia biznesplanu. W aspekcie finansów, warto dopytać franczyzodawcę o leasing. W wielu przypadkach taka forma może się okazać zadowalająca dla potencjalnego biorcy.

Wchodząc w biznes, niezależnie czy jest to franczyza, własny start-up, czy agencja, trzeba mieć z tyłu głowy, że własna działalność gospodarcza to praca 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu.

Przeczytaj także

Opublikowane przez: Daria Kania-Baran
facebook
x
Zapisz się do newslettera